sunnuntai 12. huhtikuuta 2015

Päivä hoitajana

Jäin perjantaina Hyvinkäälle hoitamaan hevosia Cialle. Otin paljon kuvia parin päivän ajalta, ihan blogia ajatellen. Kaikki kuvat ovatkin puhelimella kuvattuja, mutta toivon niiden kelpaavan. Ajattelin kertoa vähän päivästäni ja miten kaikki sujuu. Enhän minä mikään rutinoitunut hoitaja ole, olen saanut kivan mahdollisuuden käydä hoitamassa Cian hevosia kisoissa ja saan siitä itse aina paljon muistoja, kokemusta ja opin aina jotain uutta! Olen kyllä niin kiitollinen tällaisesta mahdollisuudesta!

Tämä kisakeikka oli aika helppo ja rento. Heräsin aamuisin kello 8.00 ja tallityöntekijä oli ruokkinut hevoset niin sain nukkua vähän pidempään. Olin jo tallissa vähän yli kahdeksan ja menin molempien hevosten kanssa aamukävelylle. Kävelin molempien hevosten kanssa 10-20min. Kun molemmat hepat olivat kävelytettyjä niin siivosin ja lisäsin olkia molemmille hevosille.

Esko aamukävelyllä
Kun olin saanut molemmat hevoset olivat hoidettuna, niin meninkin itse syömään aamupalaa. Siinä välissä minulla olikin aina hetki "hengähtää". Istuskelin enimmäkseen vain autossa tai otin koiran mukaan ulos katelemaan vähän kisoja.

Nella oli hyvä kaveri koko viikonlopun
Kun kello näytti tarpeeksi niin aloitin laittamalla ensimmäisen hevosen kuntoon luokkaansa. Perus hoito, perusteellinen harjaus, hännän ja harjan selvittäminen ja kuntoon laitto. Kävin vielä kävelyttämässä hevosen ennen kun ratsastaja tuli selkään. Seisoin verkan laidalla, katselemassa verryttelyä ja kun he olivat valmiina radalle niin tehtävänä oli filmaaminen. Kun radalta tultiin niin otin hevosen, kävelytin sen ja hoidin pois. Ratsastuksen jälkeen riisuin hevosen, harjasin sen, pesin ja kylmäsin jalat ja pesin varusteet. Annoin hevosille päiväruoat ja jos aikaa löytyi niin menin itse syömään.
Eskon mielipide että joutuu ruoka-aikaan radalle 



Kun olin syönyt ja rentoutunut hetken niin menin talliin, kävelyttämään molemmat hevoset. Aloitin sen jälkeen toisen hevosen letityksen, minulla kestää letytys seillaiset reilu 20min. Kun olin letittänyt niin harjasin hevosen ja pistin kuntoon. Ja sen jälkeen sama kuvio kun edellisellä hevosella!

Viivi liekeissä


Kun olin hevoset hoitanut pois, annoin iltaruoat, käärin lämppärit ja sitten olikin päivä pulkassa.
Eli sellainen tämä tavallinen päivä hoitajana kisoissa näyttää!

2 kommenttia:

  1. hei vähän näppärät noi tollaset lenkit mitkä on ohjissa kiinni, ettei ohjat pääse valuu liian pitkäksi oletan, mistäköhän tollaasia saa? :D

    VastaaPoista